Raport

 

7. Tworzenie Raportu

 

Raport podobnie jak formularze w poprzednio omawianym punkcie są istotną częścią baz danych. Pozwalają prezentować dane w formacie przeznaczonym dla wydruków. Raporty tworzymy z tabel lub kwerend.

 

Raporty podobnie jak formularze możemy utworzyć na trzy sposoby:

·         Przy pomocy kreatora

·         Za pomocą autoraportu

·         Samodzielnie

 

Ponieważ kreator posiada pewne różnice w stosunku do kreatora formularzy dlatego przedstawię szczegółowo proces tworzenia przykładowego raportu. Wykonujemy kolejno następujące kroki:

1.      Klikamy na przycisku „utwórz raport za pomocą kreatora w obiekcie Raporty okna bazy danych

2.      W kroku pierwszym wskazujemy tabelę z której tworzony będzie raport (wskażmy tabele STATKI)

3.      W kroku drugim uwzględniamy pola, które znajdą się w raporcie – wybierzmy wszystkie pola

4.      W kroku trzecim możemy wskazać poziomy grupowania. Wybierzmy pole BANDERA wg której zostaną dane zgrupowane (drukowanie nastąpi grupami statków danej bandery – bandery dodatkowo zostaną uporządkowane). Widok wyboru przedstawiono na poniższym rysunku (Rys. 1). Przechodzimy dalej

 

Rys. 1. Wybór poziomu grupowania w kreatorze raportu

 

5.      W kroku czwartym możemy dodatkowo ustalić porządek sortowania danych-rekordów. Wybierzmy więc pole NAZWA STATKU z sortowaniem – rosnąco . Wynik wyboru przedstawiono na poniższym rysunku

 

Rys. 2. Ustalenie sortowania rekordów w raporcie

 

6.      W tym samym czwartym kroku możemy dodatkowo ustalić opcje sumowanie danych, które dotyczyć mogą pozycji w grupach (statków danej bandery) lub wszystkich rekordów. Wejdźmy w „opcje sumowania’ i zaznaczymy „śr” dla parametrów geometrycznych statku (Rys. 3). Uzyskamy w ten sposób informację w raporcie o średnich parametrach statków danej bandery oraz wszystkich statków w naszej bazie (średnia długość, średnia szerokość, średnie zanurzenie).

 

Rys. 3. Opcje podsumowania raportu

 

7.      W kroku piątym  wskazujemy układ formularza (Rys. 4) – proponuję ze względu na liczbę pól wskazać orientację poziomą, wyrównanie do lewej oraz automatyczne dopasowanie szerokości pól. W następnym styl i w ostatnim kroku podajemy nazwę.

 

Rys. 4. Układ raportu

 

8.      Utworzony raport przedstawia poniższy rysunek Rys. 5 (formaty, rozmiary pól itd. będą wymagały korekcji) – przedstawiłem fragment raportu zwierający statki bandery polskiej. Proszę zwrócić uwagę na wyniki sortowania, grupowania i podsumowania, które zostały ustalone w kolejnych etapach tworzenia raportu.

 

Rys. 5. Raport STATKI