Punkt zawiera następujące pozycje:
Info:
Podstawą jednostką/strukturą
bazy danych jest tabela. Tabela jest zbiorem danych dotyczących określonego
tematu, na przykład produktów lub dostawców. Używanie osobnej tabeli dla
każdego tematu oznacza, że dane przechowywane są tylko raz, co sprawia, że baza
danych jest bardziej wydajna i zmniejsza ryzyko błędów przy wprowadzaniu
danych. Dane w tabelach są zorganizowane w kolumny (nazywane polami) i wiersze
(nazywane rekordami)
Rys. 1 Przykład tabeli– widok arkusz danych
Tabele
powinny być tak zaprojektowane aby posiadały wspólne pola (w domyśle wartości w
tych polach). Wspólne pole łączy dwie tabele, dzięki czemu w programie
Microsoft Access można zestawić razem dane z takich dwóch tabel, aby je
obejrzeć, poddać edycji lub wydrukować (Rys.
2).
Rys. 2 Przykład tabel– widok arkusz danych
Nasza baza zwierać będzie następujące tabele:
-
statki
-
zawinięcia
-
bandery
-
armatorzy
-
porty
-
ładunki
-
nabrzeża
Aby utworzyć nową tabelę wybieramy obiekt tabele w oknie głównym bazy
danych. Następnie klikamy opcję „utwórz tabelę w widoku projekt” lub
opcjonalnie wybieramy kolejno „nowy”-”widok projektu”. Efekt wyboru
przedstawiony jest na poniższym rysunku
Rys. 3 Tworzenie tabeli – widok projekt
Info:
W
widoku "Projekt" tabeli można utworzyć całą tabelę od początku albo
dodać, usunąć lub dostosować pola w już istniejącej tabeli.
Tabela „statek” zawierać będzie następujące pola:
Id_statku, Nazwa_statku, Bandera, Sygnał_roz, Port_rejestracji, Typ_statku, Długość, Szerokość, Zanurzenie_max, Nosnosc, Poj Brutto, Poj Netto ....(można dodać następne własne pola wg inwidualnych potrzeb)
Wszystkie ustalone pola wpisujemy kolejno w kolumnie „nazwa pola” widoku projekt tabeli
Dla każdego z pól określamy typ danych jaki będzie mógł być w nim przechowywany. Typy danych ustalamy wybierając odpowiedni typ z „pola kombi” w kolumnie „typ danych”.
Rys. 4 Tworzenie tabeli – ustalanie typów danych
poszczególnych pól
Do dyspozycji mamy następujące typy:
Ustalamy typy poszczególnych pól zgodnie z poniższym rysunkiem Rys. 5
Rys. 5 Tworzenie tabeli – ustalenie typów pól
Każdy typ danych można poddać dodatkowemu formatowaniu poprzez wybór odpowiednich opcji we właściwościach pola na zakładkach ogólne i odnośnik. Należy pamiętać iż aktualnie widoczne są właściwości aktywnego (zaznaczonego) pola (Rys. 6).
Rys. 6 Tworzenie tabeli – ustalenie właściwości
poszczególnych pól
Wśród właściwościach (różne typy posiadają różne właściwości) można wyróżnić:
Tabela w widoku projekt zawiera kolumnę opis. Kolumna ta przeznaczona jest na umieszczenie krótkich informacji na temat danego pola (Rys. 7)
Rys. 7 Tworzenie tabeli – opis pól
Dla poszczególnych pól ustalamy właściwości zgodnie z opisem zamieszczonym na poniższym rysunku (Rys. 8)
Rys. 8. Tworzenie tabeli – ustalenie szczegółowych
właściwości poszczególnych pól
Ostatecznie pole Id_statku oznaczamy „kluczem podstawowym”. Przypomnijmy, iż klucz podstawowy służy do jednoznacznej identyfikacji rekordów. Aby to uczynić klikamy na ikonie „klucz podstawowy” lub wybieramy z menu podręcznego „ustaw klucz”
Rys.
9. Oznaczenie pola
kluczem podstawowym
Zapisujemy tabelę nadając jej nazwę „statki”. Tak przygotowana tabela gotowa jest do edycji danych
Info:
W widoku "Arkusz
danych" tabeli można dodawać, edytować i oglądać dane lub w inny sposób
pracować z danymi tabeli.
W identyczny sposób tworzymy pozostałe tabele.
-
Zawinięcia zawierać
będzie pola
Nazwa pola |
Typ danych |
format |
Nr_zawiniecia () |
Autonumerowanie |
|
Id_statku |
Liczba |
Liczba całkowita |
Data przybycia |
Data/godzina |
Data długa |
Czas cumowania |
Data/godzina |
Godzina krótka |
Port |
tekst |
Rozmiar 150 |
Ładunek |
Tekst |
Rozmiar pola 200 |
Ilość ładunku |
Liczba |
Podwójna precyzja |
Liczba holowników |
liczba |
Liczba całkowita |
Data wyjścia |
Data/godzina |
Data długa |
Czas wyjścia |
Data/godzina |
Godzina krótka |
Port przeznaczenia |
Tekst |
Rozmiar 150 |
ETA |
tekst |
Maska ## Dn ## Godz |
Ładunek na wyjściu |
Tekst |
Rozmiar pola 200 |
Masa ładunku na wyj |
Liczba |
Podwójna precyzja |
-
Armatorzy z
polami (typy danych i formaty ustalamy samodzielnie)
-
Id armatora
-
Nazwa
-
Adres siedziby
-
Strona www
(tutaj typem danych będzie hiperłącze)
-
Porty
-
Id portu
-
Nazwa
-
Bandery
-
Id bandery
-
Nazwa bandery
-
ładunki
-
id ładunku
-
nazwa ładunku
-
bezpieczny
(tak/nie)
-
typ ładunku
-
współczynnik
sztauerski
-
nabrzeża
-
id nabrzeża
-
nazwa nabrzeża
-
długość
-
dostępna
głębokość
-
wysokość
urządzeń przeładunkowych
-
oficer ISPS
Efekt końcowy przedstawiono na poniższym rysunku Rys. 10. Prezentowane tabele posiadają już wprowadzone
przykładowe dane.
Rys. 10. Okno główne bazy danych zawierające utworzone
obiekty oraz otwarte tabele statki, porty, nabrzeża w widoku projekt
Tabele projektujemy w ten sposób aby posiadały wspólne pola. Dzięki nim możemy następnie łączyć tabele celem wykonywania wspólnych zestawień, podsumowań itd... Takie przykłady przestawię w dalszej części.
Innym powodem budowy w bazach wielu tabel jest potrzeba utrzymania dużej „kultury” zarządzania danymi. Nie ma potrzeby definiowania w jednej tabeli wielokrotnie tych samych wartości jeżeli można po prostu zrobić ich spis w oddzielnej tabeli i je udostępnić. Dla przykładu tabela statki zawiera pole „bandera”. Oczywistym jest ze wprowadzając kolejne rekordy (statki) zaistnieje sytuacja powtórzenia się tej samej bandery statku a nawet wszystkie statki w bazie mogą posiadać tą samą banderę. Po cóż więc ciągle ją wpisywać jeżeli łatwiej będzie ją wybrać (unikniemy w ten sposób także niepożądanych błędów językowych które przy edycji danych często się zdarzają). Dane z innych tabel pozyskujemy poprzez odnośniki do nich. Odnośnik możemy zdefiniować przy pomocy kreatora odnośników (ostatnia opcja w wyborze typu danych pola – patrz Rys. 4).
Odnośnik możemy zdefiniować samodzielnie. Doprowadzimy do sytuacji w której w tabeli statki będziemy pozyskiwać odpowiednie bandery z tabeli bandery (Rys. 11). W pierwszej kolejności zdefiniujemy Pole Kombi.
Rys. 11. Wspólne pola tabel
Postępujemy kolejno:
Rys. 12. Definiowanie odnośnika do innej tabeli
Rys. 13 Definiowanie odnośnika do innej tabeli – pole
kombi
Rys. 14. Definiowanie odnośnika do innej tabeli –
konstruktor wyrażenia SQL
Rys. 15. Definiowanie odnośnika – wybór pola
Rys. 16. Definiowanie odnośnika – widok projekt tabeli,
ustawienie ostateczne
Rys. 17. Odnośnik - efekt końcowy
W przypadku gdy dane pole będzie przechowywało kilka-kilkanaście wartości wtenczas wartości te możemy zdefiniować samodzielnie już na etapie projektowania tabeli. Najwygodniej zdefiniować je w formie listy wartości. Listę wartości definiujemy w „widoku projekt” tabeli w zakładce „odnośnik” właściwości odpowiedniego pola. W projektowanej bazie zdefiniujemy listę wartości typów statku. W tym celu dla pola typ (Rys. 18) jako typ formantu ustalamy „pole listy”, typ źródła wierszy ustalamy na „lista wartości”. Wszystkie wartości jakie dane pole może przyjąć wymieniamy oddzielając każdą z nich średnikiem w pozycji „źródło wierszy”.
Rys. 18. Odnośnik – lista wartości
Końcowy efekt ustawień widoczny jest na poniższym rysunku (Rys. 19). Użytkownik bazy będzie mógł wybierać wartości z dostępnej listy. Wartości spoza listy zostaną zablokowane.
Rys. 19. Lista wartości – wynik ustawienia