Określenie pozycji statku to
obliczenie jego współrzędnych w przyjętym układzie współrzędnych (dla danego
układu odniesienia). W celu wyznaczenia pozycji danego statku wykonuje się
pomiary pewnych wielkości fizycznych np. amplitudy, fazy, częstotliwości lub
ich różnic. Wielkości takie nazywamy parametrami fizycznymi i wyrażają one
pewne zależności geometryczne pomiędzy pozycją statku i współrzędnymi znaków
nawigacyjnych. Parametrem nawigacyjnym U nazywamy wielkość geometryczną relacji
pomiędzy współrzędnymi znaków nawigacyjnych i punktu pomiaru np. namiar,
odległość, różnica odległości. Zależność parametru nawigacyjnego U od położenia
punktu pomiaru w rozpatrywanej przestrzeni odniesienia (płaszczyzny, strefy,
elipsoidy obrotowej) nazywamy funkcją nawigacyjną. Określa się ją zwykle w
zależności od współrzędnych geograficznych:
Wyznaczenie współrzędnych pozycji statku
polega na obliczeniu współrzędnych punktu, w którym określone zostały dwa lub
więcej parametrów nawigacyjnych. Ze względu na konieczność obliczeń
skomplikowanych układów nieliniowych w praktyce często stosuje się metody
przybliżone, przez to mniej dokładne, ale pozwalające na szybkie określenie
pozycji za pomocą prostych konstrukcji geometrycznych. Z powodu zastosowania
systemów radionawigacyjnych oraz zwiększenia wymagań w stosunku do dokładności
wyznaczania pozycji należy współrzędne pozycji obliczać analitycznie.
Matematyczny
model obliczania współrzędnych pozycji obserwowanej powinien przede wszystkim
spełniać wymagania dokładności. Błąd obliczeń współrzędnych pozycji powinien
być około 10 razy mniejszy od błędu określania pozycji obserwowanej. Aby wymogi
dokładności zostały spełnione metoda obliczeń współrzędnych powinna uwzględniać
elipsoidalny kształt Ziemi.
Do
obliczania współrzędnych stosuje się zarówno metody bezpośrednie jak i
iteracyjne. Metoda bezpośrednia polega na tym, że na podstawie zmierzonych
parametrów nawigacyjnych (różnic odległości, odległości) na powierzchni
elipsoidy i znajomości współrzędnych znaków nawigacyjnych oblicza się
analitycznie na powierzchni elipsoidy współrzędne geodezyjne pozycji
obserwowanej. Obliczenia przeprowadza się najczęściej na innej powierzchni,
będącej np. odwzorowaniem elipsoidy na kulę lub na płaszczyznę. W praktyce
stosuje się takie odwzorowania, które eliminują konieczność redukcji
zmierzonych parametrów na powierzchnię elipsoidy. Redukcja ta jest powodowana przejściem
z powierzchni elipsoidy na daną powierzchnię odwzorowania. Najodpowiedniejszymi
odwzorowaniami, najczęściej stosowanymi są odwzorowania powierzchni elipsoidy
na powierzchnię kuli.
Metody
iteracyjne obliczania współrzędnych polegają na określaniu przyrostów
współrzędnych w stosunku do przyjętej pozycji zliczonej. Również w tych
metodach parametry nawigacyjne muszą zostać zredukowane z elipsoidy na
powierzchnię odwzorowania.
Stosuje
się również uproszczone wzory geodezji wyższej, które służą do obliczania
interesujących nas parametrów np.(kierunki, odległości). Uproszczenia takie są
możliwe ze względu na niższe wymagania dokładności w nawigacji morskiej niż w
geodezji wyższej.