Błąd kierunkowy
Wprowadzenie
W wielu rozważaniach teoretycznych, jak i w nawigacyjnych
zastosowaniach praktycznych zachodzi potrzeba oceny dokładności obiektów
liniowych na podstawie informacji o dokładności ich poszczególnych punktów. Na
podstawie znajomości (pomiarów) wektorów losowych obliczamy parametry skalarne,
jako składowe tych wektorów. Przykładem jest obliczanie odległości pomiędzy
dwoma punktami, których współrzędne (dwu- lub więcej wymiarowe) określone są na
podstawie pomiarów. Podobną sytuację mamy również wtedy, gdy na podstawie
zmierzonych współrzędnych pozycji określamy położenie przestrzenne obiektów
liniowych – izobat, krawędzi nabrzeża lub toru wodnego, linii ograniczających
akwen, odległość do niebezpieczeństwa itd. W takich sytuacjach powinniśmy
posługiwać się błędem kierunkowym, a nie średnim błędem kołowym.
Zależność określająca błąd kierunkowy (w kierunku wyznaczonym przez kąt a, oś X’) jest następujący:
Prawdopodobieństwo odpowiadające błędowi kierunkowemu jest równe prawdopodobieństwu błędu średniego (P = 0,683). Interpretację geometryczną błędu kierunkowego ilustruje poniższy rysunek.
Błąd średni pozycji M wyraża się równoważnymi wzorem:
Pomiędzy średnim błędem kołowym, półosiami średniej elipsy błędów oraz błędem kierunkowym zachodzą następujące nierówności:
Zadanie:
Obliczyć i
wykreślić błąd średni pozycji oraz błąd kierunkowy w funkcji zmian kąta a w zakresie zmienności od 0-360°
Zakładając, iż
określamy pozycję w pewnym systemie nawigacyjnym dla którego:
sx=100 [m]
sy=25 [m]
sxy=1600 [m2]
Współczynnik
korelacji obliczamy za formułą