Budowa i stateczność statku

A B C D E F G H I J K L Ł M N O
P R S Ś T U W Z Ż

holownik
statek przeznaczony do holowania statków, barek, doków, wież wiertniczych itd. oraz do wprowadzania i wyprowadzania z portu wielkich statków. Największe oceaniczne h. sięgają ok. 2 tys. BRT, dł. ok. 70 m, moc silników do ok. 22 tys. KM (16 tys. kW); prędkość do ok. 16 w (30 km/h), zasięg ok. 25 tys. km, okres przebywania na morzu ok. 40 dni. Są one jednocześnie statkami ratowniczymi, często mogą być również używane jako lodołamacze i w tym celu wiele z nich ma w części dziobowej specjalne wzmocnienia przeciwlodowe. H. portowe są mniejsze, mają słabsze maszyny i służą do holowania statków w porcie oraz do innych prac; wyposażone bywają również w specjalne urządzenia, np. w pędniki pionowe, rozmieszczone parami, co zapewnia ruch w każdym kierunku bez wykonywania zwrotu; mogą obracać się prawie w miejscu; mają szczególną stateczność i wykonują dokładne manewry dzięki dyszom umieszczonym przed i za śrubami. Ster z pionowym cylindrem obrotowym zapewnia wielką zwrotność. W celu umożliwienia szybkiego zatrzymania, h. wyposażone są w hamulcowe ruchome koła pneumatyczne na dziobie lub w tarcze stożkowe; mniejsze h. mogą mieć na burtach hamulce bębnowe ze sprężonym powietrzem.

Źródło:
Ireneusz Grajewski, Józef Wójcicki "Mały leksykon morski"; Wydawnictwo Ministra Obrony Narodowej, Warszawa 1981.