Zarządzanie statkiem

A B C D E F G H I J K L Ł M N O
P R S Ś T U W Z Ż

klasa
1) w odniesieniu do statków handlowych oznacza potwierdzenie spełniania przez statek wymagań technicznych wynikających z przepisów instytucji klasyfikacyjnych. Nadanie klasy poprzedzane jest nadzorem nad produkcją materiałów do budowy kadłuba i jego wyposażenia, a w odniesieniu do statku eksploatowanego określonymi przeglądami w celu oceny stanu technicznego; 2) w odniesieniu do okrętów wojennych oznacza podział ich w zależności od uzbrojenia, wielkości i przeznaczenia; do tej samej klasy zalicza się jednorodne okręty odpowiadające ustalonym wymogom w zakresie budowy i właściwości pływania oraz uzbrojenia, co umożliwia określenie dla nich jednolitego przeznaczenia bojowego (np. klasa krążowników, niszczycieli, trałowców itd.). W zależności od wyporności, uzbrojenia, opancerzenie i innych właściwości k. okrętów dzielą się na podklasy, a te z kolei – stosownie do rozwiązań konstrukcyjnych i wyposażenia technicznego – na typy; podział okrętów na klasy jest odmienny w różnych państwach; 3) w odniesieniu do jachtów sportowych oznacza podział na klasy na zasadzie zapewnienia różnych warunków udziału w zawodach sportowych; zależnie od zakresu ustalane są:
a) klasy olimpijskie, międzynarodowe, zagraniczne, krajowe, regionalne itp. Zależnie od konstrukcji;
b) klasy jednolite, ograniczone, konstrukcyjne, jednotypowe (monotypy, stoczniowe); katamarany i trimarany (tworzą odrębne dywizje);
c) klasy wyrównawcze obejmują typy jachtów odbiegające od ściśle określonych klas konstrukcyjnych, lecz dopuszczane do zawodów w odpowiednich zbliżonych klasach z wyliczoną poprawką czasu.

Źródło:
Ireneusz Grajewski, Józef Wójcicki "Mały leksykon morski"; Wydawnictwo Ministra Obrony Narodowej, Warszawa 1981.