Zarządzanie statkiem

A B C D E F G H I J K L Ł M N O
P R S Ś T U W Z Ż

klasyfikacja statku
przyjęta ogólnie (nie oparta na prawie) zasada poddawania budowanego statku nadzorowi towarzystwa klasyfikacyjnego (rejestrowego) sprawdzającego jakość materiałów, wykonania, stopień bezpieczeństwa, wyposażenia w urządzenia ratownicze itd. Inspektorzy wysyłani są nie tylko do stoczni, lecz także do hut i wytwórni innych urządzeń dostarczanych do stoczni, nadzorują też remonty, dokonują okresowych przeglądów. Po otrzymaniu odpowiedniej klasy (w określonych odstępach czasu oraz po każdej awarii musi być odnawiana) statek może być ubezpieczony i dopuszczony do żeglugi. Najwyższa klasa oznaczana jest liczbą 100.

Źródło:
Ireneusz Grajewski, Józef Wójcicki "Mały leksykon morski"; Wydawnictwo Ministra Obrony Narodowej, Warszawa 1981.