Nawigacja

A B C D E F G H I J K L Ł M N O
P R S Ś T U W Z Ż

kompas magnetyczny
przyrząd nawigacyjny do wyznaczania kierunku na morzu, znany i używany na morzu przez Arabów w XII/XIII w. W przyrządzie tym igła magnetyczna jest →różą kompasową, umieszczoną na pływaku w kociołku z płynem (w celu zmniejszenia ciężaru róży i jej wahań w czasie kołysania okrętu). Kociołek kompasu umocowany jest w zawieszeniu kardanowym na podstawie kompasu, zwanej naktuzem. Z góry kociołek przykryty jest szybą, co pozwala odczytać, z ustawienia się róży kompasowej w stosunku do →kreski kursowej, aktualny kurs statku, brać namiary itp. Kompasy, których kociołek jest napełniony płynem, nazywają się mokrymi; z pustym kociołkiem - suchymi. Te ostatnie są na statkach używane rzadziej. Przed wprowadzeniem żyrokompasów każdy statek miał przynajmniej dwa kompasy: główny ustawiony zwykle na najwyższej nadbudówce pomostu nawigacyjnego (skąd jest najszersze pole widzenia) oraz sterowy - ustawiony zwykle przed kołem sterowym. Obecnie na statkach zwykle używane są →żyrokompasy, zaś kompasy magnetyczne odgrywają rolę zapasowych.

Źródło:
Ireneusz Grajewski, Józef Wójcicki "Mały leksykon morski"; Wydawnictwo Ministra Obrony Narodowej, Warszawa 1981.