Budowa i stateczność statku

A B C D E F G H I J K L Ł M N O
P R S Ś T U W Z Ż

kotwica
ciężki stalowy przyrząd na łańcuchu służący do utrzymania statku na jednym miejscu; rzucona z kluzy na dno i wleczona przez łańcuch kotwiczny zagłębia się swymi łapami w dno. Przy odkotwiczaniu wyciąga się przy pomocy windy kotwicznej łańcuch z k. do góry. Rozróżnia się dwie podstawowe grupy k.: k. z ruchomymi łapami oraz k. admiralicji. Pierwsze to tzw. k. patentowe; występują w wielu odmianach konstrukcyjnych, np. k. Smitha (każda z łap ma ruch niezależny) - ma zastosowanie gł. na okrętach wojennych; k. Halla, Matrosowa, Troffmana należą do najczęściej stosowanych typów w marynarce handlowej; na większych okrętach i statkach znajduje się często kilka k.: dziobowe dwie jako główne przy zwykłym kotwiczeniu, umieszczone w kluzach po obu stronach dziobu; masa do 15-20 t; zapasowa k. dziobowa używana w razie straty jednej z kotwic dziobowych; burtowa lubsterowa umieszczona w odrębnej kluzie za k. dziobową; rufowa do kotwiczenia na ciasnych wodach, na prądzie itp. K. admiralicji ma kształt lekkiej, wydłużonej, stalowej belki z trzonem, nieruchomymi łapami i poprzeczką; występuje w kilku odmianach i używana jest na małych statkach, jachtach i łodziach.

Źródło:
Ireneusz Grajewski, Józef Wójcicki "Mały leksykon morski"; Wydawnictwo Ministra Obrony Narodowej, Warszawa 1981.