Budowa i stateczność statku

A B C D E F G H I J K L Ł M N O
P R S Ś T U W Z Ż

lodołamacz
statek przeznaczony do łamania pokrywy lodowej; ma szczególnie mocny kadłub i silne maszyny napędowe; stewa dziobowa ma łyżkowaty kształt, pozwalający lodołamaczowi wchodzić na lód częścią dziobową i załamywać go pod ciężarem kadłuba; zapełnianie wodą zbiorników umieszczonych na dziobie pozwala w razie potrzeby zwiększyć nacisk na lód. Podobne zbiorniki w części rufowej statku i na burtach pozwalają na obciążenie rufy w przypadku konieczności oswobodzenia dziobu z okowów lodowych. Na śródokręciu kadłub ma kształt jajowaty, co zwiększa wytrzymałość kadłuba na boczny nacisk lodów. Pierwszy w śwecie lodołamacz Pilot został zbudowany w 1864 w Rosji. Pierwszym oceanicznym lodołamaczem był Jermak, zbudowany według projektu admirała Makarowa. Największą flotyllę lodołamaczy ma Rosja ok. 40% światowego tonażu (w tym jedyne trzy jądrowe: Lenin, Arktika, Sibir), USA i Kanada po ok. 20% i Finlandia ok. 10%. Pierwszym lodołamaczem o napędzie jądrowym jest Lenin o wyporności 16000 t i mocy maszyn 44000 KM (32360 kW). W portach pracują małe lodołamacze oraz holowniki, zaopatrzone we wzmocnienia przeciwlodowe.

Źródło:
Ireneusz Grajewski, Józef Wójcicki "Mały leksykon morski"; Wydawnictwo Ministra Obrony Narodowej, Warszawa 1981.