Nawigacja

A B C D E F G H I J K L Ł M N O
P R S Ś T U W Z Ż

mapa morska
mapa wykonana w rzucie Merkatora, na której południki i równoleżniki są liniami prostymi, przecinającymi się pod kątem prostym. Na m.m kurs statku jest linią prostą, kąty zaś zmierzone ze statku między różnymi przedmiotami - równe kątom między odpowiadającymi tym przedmiotom punktami na mapie. Na m.m przedstawione są dokładnie poszczególne części mórz, cieśniny, zatoki, porty itd. wraz z przyległymi do nich odcinkami lądów. Dzielą się na: a) mapy informacyjne w skali mniejszej niż 1: 2 000 000, podają szczegółowe dane dotyczące warunków żeglugi na określonych obszarach wodnych (mapki indeksowe prądów, wiatrów, odchyleń magnetycznych itp.).; b) mapy generalne w skali od 1:2 000 000 do 1:800 000, służą do ogólnych kalkulacji przy wyborze drogi statku; c) mapy drogowe w skali od 1:800 000 do 1:300 000 używane w żegludze po otwartych przestrzeniach oceanów i mórz; d) mapy brzegowe w skali od 1:300 000 do 1:25 000 przedstawiają szczegółowo obszary wodne w pobliżu brzegów lub akweny niebezpieczne dla żeglugi; e) plany portów, red itp. w skali 1:25 000 i większej. Na m.m. naniesione są, za pomocą umownych symboli graficznych (tzw. znaków konwencjonalnych), szczegółowe dane służące bezpieczeństwu żeglugi, jak stałe i pływające znaki nawigacyjne (latarnie morskie, nabieżniki, latarniowce, pławy, wiechy), głębokości morza, rodzaj dna itd. Okresowo są drukowane poprawki do tych map i dostarczane na statki.

Źródło:
Ireneusz Grajewski, Józef Wójcicki "Mały leksykon morski"; Wydawnictwo Ministra Obrony Narodowej, Warszawa 1981.