Zarządzanie statkiem

A B C D E F G H I J K L Ł M N O
P R S Ś T U W Z Ż

pojemnik
kontener - metalowa skrzynia o jednolitych wymiarach do przewozu na statkach, naczepach samochodowych, wagonach kolejowych bez przeładunku zawartych niej towarów; mogą mieć izolację i urządzenia chłodnicze, zapewniające temp. do ok. – 200C; żeliwne naroża z otworami pozwalają na łatwe przenoszenie p. przez dźwig lub pojazdem kołowym. P. uniwersalny 20-stopowy kontener IC, dł. 6,058 m, szer. 2,438 m, wys. 2,438 m, masa 2100 kg; ładunek (zależnie od rodzaju towaru) do ok. 18000 kg, pojemność 30,39 m3. Inny rodzaj p. to 40-stopowy kontener IAA, dł. 12,192 m, szer. 2,438 m, wys. 2, 591 m, pojemność 66,5 m3, masa 3450 kg, ładunek do ok. 27000 kg; rzadziej stosowane odmiany uniwersalnego p. IC: ICC – z dodatkowymi drzwiami w ścianie bocznej, ID – do materiałów sypkich z otworami zsypowymi i z klapą zsypową w ścianie czołowej, open top – zamiast dachu gumowa plandeka do towarów nieprzystosowanych do przeładunku przez drzwi, flat – bez ścian bocznych do towarów nie wymagających zabezpieczenia przed wpływami atmosferycznymi, ściany czołowe stałe lub składane. Stosowane są też pojemniki połówkowe, dł. i szer. jak w IC, wysokość o połowę mniejsza, pojemność 16 m3, masa 1600 kg; ładunek (zależnie od rodzaju towaru) ok. 1800 kg; gł. do przewozu wyrobów hutniczych i materiałów budowlanych. Oddzielną grupę stanowią zbiorniki różnego kształtu do przewozu ładunków płynnych.

Źródło:
Ireneusz Grajewski, Józef Wójcicki "Mały leksykon morski"; Wydawnictwo Ministra Obrony Narodowej, Warszawa 1981.