Budowa i stateczność statku

A B C D E F G H I J K L Ł M N O
P R S Ś T U W Z Ż

roporudowęgloweic
statek towarowy przystosowany do przewozu zarówno rudy, jak i węgla, przy pełnym ładunku węgla ładownie statku są całkowicie zapełnione, ładunek rudy natomiast, szczególnie ciężki i mało przestrzenny, usypany w stożek zajmuje zaledwie 1/3 przestrzeni ładowni. Powoduje to zbyt wielkie dna kadłuba i obniża środek ciężkości statku, co wpływa ujemnie na stateczność – statek jest wówczas zbyt „sztywny” na fali i po przechyle ma tendencje do gwałtownego powrotu do pozycji równowagi, wszystko to działa ujemnie na wytrzymałość konstrukcji statku. Dlatego r. mają specjalnie mocną konstrukcję, wzmocnione dno wewnętrzne, a w celu utrzymania środka ciężkości na normalnej wysokości zapełnia się wodą zbiorniki w górnych kątach ładowni oraz na pokładzie (tzw. szczytowe).

Źródło:
Ireneusz Grajewski, Józef Wójcicki "Mały leksykon morski"; Wydawnictwo Ministra Obrony Narodowej, Warszawa 1981.