Budowa i stateczność statku

A B C D E F G H I J K L Ł M N O
P R S Ś T U W Z Ż

sterowa maszynka
parowa, elektryczna, hydrauliczna lub elektrohydrauliczna maszyna obracająca ster; na dużych i szybkich statkach pióro steru ma dużą powierzchnię i ręczne odchylenie steru jest niemożliwe. Koło steru jest więc połączone z mechanizmem uruchamiającym maszynę sterową, która z kolei jest połączona z trzonem steru. W ten sposób każde poruszenie koła sterowego uruchamia maszynę sterową, która porusza zębaty wycinek koła (zwany kwadrantem sterowym) obracający trzon steru i osadzone na nim pióro nadając statkowi żądany kierunek, aż do momentu zatrzymania się koła sterowego; następnie utrzymuje ster w takim odchyleniu do czasu nowego ruchu kołem sterowym.

Źródło:
Ireneusz Grajewski, Józef Wójcicki "Mały leksykon morski"; Wydawnictwo Ministra Obrony Narodowej, Warszawa 1981.