Nawigacja

A B C D E F G H I J K L Ł M N O
P R S Ś T U W Z Ż

tratwy ratunkowe
1) płaskie z niewielkim wgłębieniem, tratwy z drewna, korka, gumy, tworzyw sztucznych i metalu obszyte nieprzemakalną tkaniną; mają tę przewagę nad łodziami ratunkowymi, że mogą być łatwo zrzucane z pokładu (także ze śmigłowca lub samolotu) do morza i same spływają z tonącego statku; mogą być wyposażone w wiosła, zapas żywności i inne niezbędne rozbitkom przedmioty. Większe tratwy mogą utrzymać na wodzie do ok. 25 ludzi, a ok. 50 ludzi może uczepić się linki zwisającej wokół tratwy; 2) tratwa nadmuchiwana (tzw. wysepka ratunkowa) z gumy lub tworzywa sztucznego; składa się z wielu pustych, nadmuchiwanych komór, obciągniętą nieprzemakalną tkaniną tworzącą podłogę, oraz namiotu nad nią w postaci stożkowej, połyskliwej pomarańczowej barwy tkanina jest dobrze widoczna, w nocy palą się na wierzchołku i bokach namiotu czerwone latarenki. Namiot osłania rozbitków przed słońcem i zimnem, boczne kieszenie wodne zwiększają stateczność tratwy na dużej fali i zmniejszają dryf. Mają wyposażenie dla dłuższego przebywania w morzu, ponadto mogą mieć także automatyczny nadajnik radiowy wysyłający sygnały ratunkowe. Po zrzuceniu z pokładu t.r. przez pociągnięcie linki lub uderzenie o wodę otwiera się zbiornik ze sprężonym powietrzem napełniający tratwę i namiot; gumowe miechy pozwalają uzupełniać następnie powietrze w komorach tratwy. Może być zrzucana z pokładu statku, a także ze śmigłowca i samolotu.

Źródło:
Ireneusz Grajewski, Józef Wójcicki "Mały leksykon morski"; Wydawnictwo Ministra Obrony Narodowej, Warszawa 1981.