Zarządzanie statkiem

A B C D E F G H I J K L Ł M N O
P R S Ś T U W Z Ż

ubezpieczenie morskie
stosowane już od XII w. ubezpieczenie statku i jego ładunku w kantorach, bankach lub towarzystwach ubezpieczeniowych. Statek ubezpieczony jest na dłuższy okres (kasko) ładunek – za każdym załadunkiem przez wpłacenie określonej stawki ubezpieczeniowej (kargo); w razie straty statku, ładunku lub jego części armator (lub załadowca) otrzymują zwrot wartości do ustalonej wysokości. Zdarza się, że prywatni armatorzy ubezpieczają stary statek na wysoką sumę i doprowadzają do jego zatonięcia, nie zważając na ryzyko dla załogi, a mając na względzie tylko własny zysk płynący z wypłaconej sumy ubezpieczenia.

Źródło:
Ireneusz Grajewski, Józef Wójcicki "Mały leksykon morski"; Wydawnictwo Ministra Obrony Narodowej, Warszawa 1981.