Zarządzanie statkiem

A B C D E F G H I J K L Ł M N O
P R S Ś T U W Z Ż

zalety drogi morskiej
przewaga komunikacji morskiej nad lądową; wynikająca z tego, że transport wodny pokonuje mniejsze opory niż lądowy. Np. lokomotywa o mocy 1000 Km (735 kW) uciągnie pociąg z ładunkiem ok. 1000 t; na wodzie taki sam ładunek uciągnie holownik czy pchacz o mocy silnika ok. dziesięciokrotnie mniejszej. Wydajność transportu wodnego przedstawia się jeszcze korzystniej w stosunku do transportu samochodowego. Mniejszy jest też stosunek masy własnej (tary) statków co do ich masy brutto (łącznie z ładunkiem) w porównaniu z innymi rodzajami transportu; mniejsze także zużycie taboru; statki nie ulegają większym wstrząsom i nie mają wielu części trących, wskutek czego zużywają się znacznie wolniej i konserwacja ich jest znacznie tańsza niż konserwacja taboru kolejowego i samochodowego. Wreszcie szlaki morskie są nadal znacznie mniej zatłoczone (poza cieśninami i podejściami do portów) niż koleje i drogi lądowe.

Źródło:
Ireneusz Grajewski, Józef Wójcicki "Mały leksykon morski"; Wydawnictwo Ministra Obrony Narodowej, Warszawa 1981.